Když dnes máme ten první máj.... Otázky ženského a mužského přístupu k tvorbě. Z jiné strany pokus o analýzu tvrdého a agresivního přístupu v sídle, v krajině. Určitě se nám tu nepodaří shrnout problémy pokleslých modernistických přístupů XX. století, ale snažíme se poodhrnout roušku, co v nás jim má tendenci přitakávat. (z habilitační práce O.B.)
V teorii architektury začíná tzv.feminismus pochopením nápadné absence ženské zkušenosti i historie. Probíhají
pokusy vyplnit či nastavit „ženskou strukturu světa“ přímým vzkříšením. Například prací návrhářů – žen, jejich metod práce s materiálem a zdroji, které
byly dříve mužským principem ignorovány.
Jak se to projevilo v hodnotových
změnách architektury?
Dokážeme vystopovat odlišné
koncepční, intelektuální, tvůrčí a sociální přístupy při navrhování a realizaci
díla v přístupu mužů a žen?
Holandská architektka Jeanne
Dekkers v rozhovoru s J. Horským na stránkách www.archiweb.cz odpovídá na obdobně položenou otázku jasně:
„... dobrý dům není ona nebo on. Dobrý dům je oboje.“ Jinými slovy: rozlišovat
v tomto ohledu by bylo pro autorku patrně nadmíru komplikované, když
rovnou nemáme říci nemožné.
Ta tam je doba, kdy
v padesátých letech píše S. Beauvoirová o vztahu žen k tomuto světu:
„... že jej [svět] muži uhnětli, vytvořili,
řídí a ovládají – že se sama [žena] necítí za nic odpovědná, že sama
neprošla zkušeností aktivního násilí...“[1]
V rámci sociálních posunů
posledních několika desetiletí se vnímání identity žen a mužů výrazným způsobem
proměnilo, došlo k: „přehodnocování nejniternějších mužských jistot, které je
vždy dlouhé a bolestné. Destrukce nastupuje v okamžiku, kdy převládající
model ukázal své hranice. Ten tradiční mužský pokulhává za vývojem žen a je
zdrojem zmrzačení, jež si muži začínají uvědomovat.“[2]
„Donedávna byla tajuplnou částí lidstva především žena a nikoho nenapadlo
zamýšlet se nad mužem. Zdálo se, že mužství přichází samo od sebe: zářivé,
přirozené a protikladné ženství. Tyto tisícileté samozřejmosti vzaly zejména
poslední čtyři desetiletí za své. Když ženy začaly hledat novou definici sebe
sama, donutily muže udělat to samé.“[3]
Nacházíme se v době, kdy agresivita žen bývá akceptována, zatímco agresivita
mužů je společensky „nemístná“. Cílem ženy již dávno není jen péče o děti a
starost o domácnost. Jejím cílem je zvládnout obratně obojí – práci i rodinu.
Nejen že se jí to daří, v obojím zároveň dokáže být jedinečná.
Pokud bychom od sociologického
přístupu chtěli dospět ke konkrétnější reflexi, mohli bychom se opřít o práci
Jennifer Bloomer Abodes of Theory and Flesh: Tabbles of Bower (Příbytky teorie a
tělesnosti) Soubor 17 z dubna 1992.
Avšak úzké spojení teorie
architektury druhé poloviny 80. let s projevy francouzské dekonstrukce,
literární teorií a psychoanalýzou vedlo jiný druh feministické architektury
k chápání ženského principu jako něčeho, co je v samotném jádru
architektonické myšlenky vždy předem potlačeno, nesprávně reprezentováno a
zneuctěno. Nejen, že byla „práce žen“ historiky architektury považována za
marginální, ale dokonce práce žen a o
ženách byly redukovány a deformovány pomocí „mužských“ kódů analýzy a kritérii
jako je racionalita, objektivnost, hierarchie, dualizmus a rozhodnutí.
Mužská sexuální identita (a mužský
princip) je založen na duálním vnímání sebe sama a „ostatních“ – ona je však
ta, která je postradatelná, které je pouze nepřítomná – což se pak mužská
spořivost snaží redukovat na její ztotožnění s celkem.
Co je žádané, je pak tzv. nová
architektura „psaná“ z radikální přeměny ženské odlišnosti, „druhořadá“
architektura, která odvrací tradiční mužskou touhu po totožnosti a převaze, projevující se v pokleslých podobách agresivně a necitlivě vůči místu, sídlu, krajině.
Přes veškerou snahu jsou ale struktury architektonických praktik stejně reduktivní a utlačující jako sociální a materiální struktury společnosti - a tělo je stejně tak textem, teorií, jako "kusem masa".
Čím nám tedy tento druh uvažování dokáže pomoci? Není snad otevření se vlivům, které bychom nejraději apriori vypustili dostačující?
Čím nám tedy tento druh uvažování dokáže pomoci? Není snad otevření se vlivům, které bychom nejraději apriori vypustili dostačující?
Žádné komentáře:
Okomentovat