Konference v Brně
http://www.cenapp.cz/cz/index.php?page=novinky-aktuality/387
„Architektura, urbanismus a
automobilismus“ čili polemika s jednoduchými řešeními
Ondřej Beneš,
Oldřich Ševčík
Francouzská spisovatelka G. Sandová napsala, že lidi
lze dělit podle toho, zda touží žít v chalupě nebo v paláci, filosof
G. Bachelard ji upřesnil, „každý z nás má své chvíle touhy po chalupě a po
paláci“. S auty je to stejné, máme chvíle, kdy toužíme po terénním voze,
který všude projede a máme chvíle, kdy
zatoužíme usednout za volant posledního modelu sportovního Porsche a ujíždět
třeba po panamerické dálnici – kdyby Porsche i dokonalá dálnice byly po ruce. Architektura i automobily dokáží uspokojovat široké spektrum
našich potřeb/aspirací. Můžeme jezdit „městskou hromadnou dopravou“ i osobním
vozem, můžeme bydlet v bytě na panelákovém sídlišti i v rodinném
domě. Do architektury i automobilismu je
„vepsán“ jak individualismus moderní
doby, tak jeho protiváha – různé
formy kolektivismu.
A možná i
něco podstatnějšího: jak/na jedné straně potřeba
identifikace s místem, touha po útočišti/po bezpečí a nalézání jistot v
„zakotvení v místě a čase“, tak/na druné straně i ona úžasná pohyblivost člověka moderní doby.
Města
bez funkčních dopravních tepen jsou nemyslitelná, ale doprava vládne městům do
té míry, že obyvatel - chodec je z ulic měst vytlačen. A urbanisté/architekti
píší
monografie nejen o navracení cestiček a cest jejich obyvatelům. píší ,,humanizaci
měst“ a „navracení měst“ (!)
jejich obyvatelům (například J. Gehl). Naplňování teze „udržitelná
doprava“ je podmínkou „udržitelného
rozvoje“ se stalo zlým snem
magistrátních úředníků.
V tématu vztahu architektury, urbanismu a
automobilismu jde v konečné instanci o směřování kulturně civilizačního
vývoje.
Jak složitý je vztah architektury a automobilismu a
jak ani po radikálním a do úspěšného konce dovedeném řešení není „jednou
provždy“ uzavřen, ukazuje příklad Bogoty a jejího nyní již ex-starosty E.
Peňalosy. „!; primátor jako „politik a praktik“ dosáhl
toho, o čem sní teoretici urbanismu – J. Gehl, J.H.Crawford : Navrátil
metropoli pěším“, chodcům (Citizens first).
Na jedné straně
-omezil používání automobilů,
-razantně omezil parkoviště (vyhláška
pro Prahu stanoví půl čtverečního metru parkovací plochy k čtverečnímu metru
kancelářské plochy a to nehovoříme o praxi!) -
vyhradil jízdní pruhy pro městskou hromadnou dopravu (pro srovnání:
pokus byť jen dočasně zavést takovýto pruh na přetížené trase do Prahy
z jihu ztroskotal v zárodku) – priorita hromadné dopravy započala být
důsledně zajišťována a provedena politickými rozhodnutími,
na straně druhé
-rozšířil chodníky, cyklostezky (pro srovnání:
konflikty pěších a cyklistů v blízkosti a na cyklostezkách v pražské
metropoli limitují jejich další šíření),
-rozrostla se plocha veřejných
parků.
Co se na rozdíl od Prahy jeví jako podstatné:
za
prvé, tato opatření byla provedena v mimořádném rozsahu, masivně –
promítla se do celé metropole,
za druhé bylo do plánovaných
a prováděných změn vtaženo obyvatelstvo metropole, včetně politických akcí
typu referenda(!)
za třetí, radnice kolumbijské metropole
započala prosazovat i změnu životního
stylu obyvatel města (institucionalizované a přitom
dobrovolné svátky fyzického pohybu!), včetně spektakulárních periodických akcí
(zajišťovaných dobrovolníky a městskou policií), do nichž je pravidelně
„vtahováno“ obyvatelstvo (Ciclovía o víkendech a svátcích apod.).
- A
k tomu připojme něco neméně podstatného: rozsáhlé - mimořádné investice do
zásadních úprav veřejného prostoru!
Na pražské konferenci a
festivalu reSITE (červen 2013) E. Peňalosa uvedl: „Byla to válka“
(starosta musel odeslat dceru do bezpečí), ale jen rozsah opatření, jejich
radikalita a postupně získávaná politická podpora umožnily projekt dovést
k očekávanému výsledku. Nicméně: Vykázat auta z moderních měst, znamená
vykázat lidi – čili neřešitelný konflikt! Proto provedené vědomé významné omezení využívání osobních automobilů,
jejich dílčí vykázání, znamenalo prosadit
změny v životním stylu obyvatel města.
A tím jsme u fundamentu úspěchu, před
kterým je třeba se s úctou sklonit:
1. nikoli nárazová dílčí akce omezující
dopravní frekvenci (a vyvolávající nebetyčné zoufalství a odpor obyvatel v jiné
části města, kam se doprava dočasně převede!), ale opatření, která se promítají do celého města jako celistvého organismu;
2. nejen seznámení, „přesvědčování“ a
happeningy všeho druhu, ale postupné prosazování
záměru ve veřejnosti i za cenu politických rizik aktérů (prohra ve volbách
atd.) až po dosažení souhlasu většiny (odpor vždy bude),
3.
mimořádné investice do veřejného prostoru,
které zmírní dlouhodobé dopravní problémy tím, že nabídnou dostupná reálná
perspektivní řešení (efektivní veřejná hromadná doprava
v reálnou alternativu osobním automobilům) plus zvýšení kvality, atraktivity
veřejného prostoru, 4. v neposlední řadě to, o obsahuje sousloví „změna v životním stylu obyvatel města.“
To je motiv, ke
kterému se v našem příspěvku vrátíme.
Oč tu „běží“: Máme jisté pochybnosti o
tom, zda dosažený výsledek, nebude časem
pod tlakem automobilismu postupně erodován.
Proč, jaké pro to máme
důvody? Nejde jen o výjimečné schopnosti bývalého starosty, bez kterých by
nebyl dosažen ani zlomek stávajícího řešení.
O čem je konečné instanci řeč?
O takzvaném přirozeném habitatu lidského druhu žijícího ve městě, ke kterému se
chováme tak destruktivně, že to vypadá, že o něm víme méně, než o habitatu
horských goril z přírodovědného pořadu BBC– tolik sarkasmus
starosty Bogoty.
Nicméně
co to je „přirozený habitat“ lidského
druhu? Je to habitat svobodného občana Athén v pátém století před
naším letopočtem? Anebo habitat sedláka ve dvanáctém století? Málo platné: dnes jsme konfrontování s habitatem člověka pozdně moderní doby. To je náš
přirozený habitat. Tento habitat, habitat
člověka žijícího ve městě, a žijícího dnes v době velmi pozdní moderny (to
zdůrazňujeme proto, že na konci určitých epoch se tendence kumulují a
vyostřují) vznikl až v moderní době. Nejsme s ním spokojeni, nicméně chceme-li s ním
něco udělat, tak nepřehlédněme jeho komplexnost: je v něm propojeno „na život a na
smrt“- město, jeho obyvatelé, stroje a
pohyb (respektive rychlost)! To je třeba docenit a nedá se to
odbýt úspěchem happeningu, který na několik hodin navrátí do habitatu pražského
chodce ulici. Je to dopravní infrastruktura co vládne městu a chovat se tak,
jako by tomu nebylo, je stejně hloupé jako s tím dnes po více než
osmdesáti letech po Athénské chartě skutečně účinně, to znamená
s prakticky účinnou perspektivou, nic nedělat.
Položme si otázku: Jaká dominanta ovládá moderní dobu („Dominanty
odlišují různé epochy a vypovídají o nich, co vlastně jsou. Jaký pán,
taková dominanta, jaká dominanta, takový pán.“;.filosof Karel Kosík)
1) Architekti od dob nejpůsobivějšího a organizačně,
prakticky nejúčinnějšího manifestu architektonické moderny-Athénské charty
(1933), dobře věděli o roli dopravy a byli si záhy vědomi i narůstajících
negativ z externalit automobilismu. Moderní město je od počátku a ve své podstatě
vysoce organizovaným, komplexním fenoménem modernity. Automobil se stal „prvkem,
jenž jednotlivé oblasti organizované
modernity [bydlení, práce, rekreace] teprve propojil v jeden jediný
funkční a nekompromisně suverénní celek.“2) Athénská charta kodifikovala roli dopravy a tím i logiku vývoje moderní
společnosti.
Právě „automobil
dokončil proces, v jehož důsledku se moderní společnost uzavřela
v kompaktní systém, jenž funguje svojí vlastní logikou.“3)
Vykázat automobily z města znamená vykázat jeho obyvatele. Ukazuje soudobý kulturně
civilizační vývoj vymaňování se z dominanty? Podle našeho názoru tomu
mnohé nasvědčuje.
Ale podívejme se však nejprve na to, tomu čemu se započalo říkat „navrácení
měst jeho obyvatelům,“ „humanizace měst“.
Kdo
hovoří o humanizaci měst zpravidla neví,
co říká. Toto slovo se používá povrchně, žurnalisticky, prvoplánově. Na otázku „kdo je to člověk“ nám vypovídají mimoúrovňové
křižovatky a – abychom „příkladovali“- právě ona narůstající potřeba rychlé
přepravy z místa na místo a tím spojené „přetížení“ dopravné sítě atd.
Jinými slovy řečeno: jakkoli „prakticky neexistuje žádná podobnost mezi
tím, jak automobil navenek vypadá, a tím, co reálně s člověkem, se společností činí“
(Jan Keller), tak se přes užívání automobilu (máme
pocit, že konečně něco „řídíme“, užíváme si svobody pohybu atd.) a přes externality (silnice, dálnice, mimoúrovňové křižovatky
atd.), stává zjevným, že se děje něco velmi podstatného s člověkem i
společností. Mění se jeho habitat.
Co je na automobilismu
z tohoto hlediska zvláštní? Automobilismus je stejně významný fenomén moderny jako
individualismus – je podstatnou součástí moderny a vypovídá o ní.
Rozsah svobody, po kterém volali umělci 19. století a který vydobývali ve
známých provokacích až skandálech (O. Wilde ad.), se stal v pozdní moderně
součástí běžného života. Velký boj o sociální prostor pro seberealizaci jedince
byl doveden až k svému zenitu a „svobody bohémské elity“ 19. století se
staly samozřejmostí pro masu obyvatel - byly banalizovány. Ale
nepřehlédněme: individualismus má po celou dobu
moderny protihráče v různých formách kolektivismu (o
které se opírali autoritářské a totalitní formy vládnutí ve XX. století). Individualismus i
kolektivismy to jsou dvě strany jedné mince – rozvinuté subjektivity moderního
člověka. Rovněž individuální doprava a hromadná
doprava představuje takovouto typologickou opozici.
Tak
jako se naříká nad individui, které uzavírají do sebe, nad jejich sobeckou
neochotou obětovat se pro většinový, veřejný „vyšší zájem“, tak se
s podezřelou lehkostí odsuzuje individuální doprava ve jménu „vyššího
zájmu“. V někdejších zemích „socialistického tábora“ se
v ideologicky zdůvodňovaném boji proti individualismu deklarovalo upřednostnění
hromadné dopravy, ale řádově úspěšnější řešení hromadné dopravy bylo dosaženo
v zemích, kde se střetávaly a pružně vyrovnávaly oba výše uvedené segmenty
dopravy (srv. železniční doprava rychlovlaky ve Francii).
V moderní době je kladeno proti sobě individuum na straně jedné a
kolektiv, lid, „dav“ na straně druhé, podobně je proti sobě kladena individuální a hromadná doprava. Setkáme se i s tou nejhorší a povrchní opozicí: člověk versus automobil – a automobil se
v této optice stává zlem a je třeba s ním skoncovat. Emočně
takovýmto úvahám nahrává známá skutečnost: Tak jako dav dává
propuknout agresivitě bez hranic, tak i auto
v rukou řidiče naplní roli nástroje „emocionálního transportu až extáze“ (A.
Gordonová) a
propůjčí tak svobodě „toho, kdo řídí“ až neskutečnou formu agresivity.
Moderní dobu provází nejen nárůst individualismu, ale i neuvěřitelný
a pokračující kvantitavní i kvalitativní
nárůst individuální i hromadné dopravy.
Přesto
řada problémů spjatých s automobilismem
a dopravou je na „první pohled“ banální a
řešitelná a vše jakoby záviselo na rozhodnosti primátora. Architekt i
urbanista jsou spjati s „realitou“ a hledají řešení.
Proč se to nedaří?
Proč
úspěch zůstává výjimkou?
Problémy se na první pohled, ale pouze na první pohled! - jeví jako banální a řešitelné, jak říká
jeden psycholog: je to stejně triviální a
přitom fatální z hlediska předurčení vývoje a nastartování nezvratných
procesů jako odpověď na otázku – „Vezmu nebo nevezmu si ji“?.
Čili jsou
banální do chvíle, -než
do řešení vstoupí faktor času (nestavíme pro 2 leasingová období, ale
s perspektivou pro několik generací),
-než
do něj vstoupí systémová a zpětněvazební dynamika, řada procesů nám teprve
zpětně vykáže autonomii vývoje,
-
než se odkryjí změny v mentálních modelech a postojích sociologicky
definovaných skupin obyvatel i jednotlivců,
-
než se vše hierarchicky vrství a než do
„hry“ vstupují další a další proměnné veličiny a některé se překvapivě etablují
v nové situaci jako určující (!) atd.
Jde o to, že věcná i ideová urbanistická
řešení Jana Gehla, Leona Kriera i J. H. Crowforda v konečné instanci ústí,
zasahují do hodnot a aspirací obyvatel současného města - a ty jsou realizovány
v rámci výše uvedené dominanty moderní doby.
V tom
je síla i slabost řešení, s nimiž přichází výše uvedení tři
architekti-urbanisté – musí se vyrovnat při řešeních zcela konkrétního
problému dopravy s hodnotami a aspiracemi epochy moderny.
Proto podle našeho názoru vytvářejí legitimní, 4) ale dosud
neúspěšnou opozici. Přetrvává
neujasněné stanovisko člověka pozdně moderní doby a architektura i urbanismus
se zatím nestávají místem úspěšné perspektivní kulturně civilizační volby.
Co z toho plyne?
Při řešeních zcela konkrétního problému
dopravy dochází ke střetnutí s hodnotami a aspiracemi epochy moderny.
Co to znamená?
Nic víc a nic méně než že pokud zůstává naší pozicí hledisko a zájem
bytosti, „ která se bez strojů a jejich systému neobejde“, tedy bytosti, která
skutečnost podřizuje zájmům „tvora, který je symbiózou, živočicha a stroje,
bezmezné žádostivosti a jí sloužící inteligence“ (K. Kosík), tak se žádné
skutečně perspektivní řešení neotevírá.
Diktát hodnot „velmi, velmi pozdní moderny“ nemusí být, ale
zatím zůstává pro architekturu a urbanismus fatální. Starosta Bogoty E. Peňalosa uspěl i proto, že s úspěchem spojil – spontánními i organizovanými
akcemi realizovanými za cenu rizik prohraných voleb - urbanistická řešení s prosazováním změny
„životního stylu“.
Přistupme k resumé.
Pro perspektivní řešení
relace „chodec – město - automobilismus“ činí změny v životním stylu
vázané na proměny komunikace ( webová síť, internet) víc než happening,
který se vysměje a na velmi omezenou dobu „zatočí“ s neúnosnou dopravní
frekvencí.
Řečeno metaforou: Místo malé
nahodilé lodičky zamíří do přístavu celý obří tanker civilizace. V současnosti,
ve velmi, velmi pozdní moderně, probíhá vyrovnávání role místa, území a domova,
je provázeno jak minimalizací významu místa a domova, tak minimalizací významu
distance, vytvářením nových pojítek netradičních komunit (internetová
komunikace, sociální sítě na webu), tak hledáním a znovunalézáním respektu
k místu, území a domovu.
Člověk „informačního věku“ žije stále
intenzivněji ve svých externalitách – v notebooku a na webových sítích,
které jsou kdykoli k dispozici, jakoby doznalo přísloví „omnia mea mecum
porto“ naplnění.
To je podle našeho názoru onen tanker směřující do budoucnosti.
Proč?
Za prvé je zřejmé že dosavadní
enormní „fyzická pohyblivost“(v automobilové, námořní a letecké dopravě), jak
ji vyžadovala a umožnila industriální civilizace, se stává a stane překonaným
stadiem - to zaprvé. Jakkoli vývoj v posledním dvacetiletí zůstává
rozporuplný, tak k tomu vytváří nepřehlédnutelné předpoklady.
Za druhé - výraznou a
trvalou změnu v habitatu obyvatele měst nacházíme tam, kde se
v ambiciózním rozsahu, ne na způsob pouhého dodatku, rozrůstá a zkvalitňuje
veřejné prostranství – a tím obnovuje hodnotu fyzického kontaktu.
Za třetí, jde o to, abychom si zachovali možnost volby a nepohybovali
se již jen po trajektorii, která je předurčena technikou.
Takové produkty, kterými jsou například nová připravovaná
generace jumbojetů (se sprchami), masový exkluzivní turismus (lodě třídy Oasis
o Seas, pětktrát větší než Titanic nabízející umělé kluziště při plavbě v
tropickém klimatickém pásmu i divadlo ve stylu antického amfiteátru) jsou
dokladem civilizačního selhání – to, co
je technicky možné, není vyvažováno kulturou.
K přirozenému habitatu sedláka ve
dvanáctém století patřilo putování do města („vadare necesse est“), bylo
nutností i radostí; „jezdit, létat, plavit se“ je i v dnešní „velmi pozdní
době moderní“ nutností a radostí, jde jen
o to, v jakých kontextech a s jakými důsledky se děje.
Chceme-li s tím pohnout, pak musíme
„pohnout“ s kontextem, s hodnotovým horizontem v jehož rámci
člověk naší doby jedná – happeningy proti automobilismu jsou z hlediska
toho, co je třeba udělat a jakými prostředky to je třeba učinit, poznámkou pod
čarou.
Poznámky
1. Kosík, K.: Předpotopní
úvahy. Praha, Torst 1997, str. 69
2. Keller, J.: Naše
cesta do prvohor. O povaze automobilové kultury. Praha, Slon 1998, str. 29
3. tamtéž, str. 29
4. Srv.: Crawford, J. H.: Města bez aut: program trvalé udržitelnosti. ERA21, 2006, č. 2,
str. 51-56; Gehl, J.: Život mezi budovami.
Brno, Nadace Partnerství 1999; Gehl, J.: Města pro lidi. Brno, Nadace
partnerství 2012; Gehl, J. & Gemzoe, L.: Nové městské prostory. Brno, ERA 2002; Krier, L.: Architektura-volba nebo osud. Praha,
Academia 2001.
Zvláštní pozornost si zaslouží doslova mimořádný filmový dokument „Svět dálnic. Člověk a cesta. Dokumentární esej“; byl vysílán na TV ČT2, 14. srpna 2012
Zvláštní pozornost si zaslouží doslova mimořádný filmový dokument „Svět dálnic. Člověk a cesta. Dokumentární esej“; byl vysílán na TV ČT2, 14. srpna 2012
Žádné komentáře:
Okomentovat