http://www.archdaily.com/801286/zen-houses-petr-stolin-architekt
ZMĚNA V POSUZOVÁNÍ HODNOT ARCHITEKTURY
Celou dobu přípravy Ceny za architekturu jsme s napětím očekávali, „jak to dopadne“. Výsledek předčil naše očekávání a s cenou spojená společenská
událost dodala výsledku lesku. Trvalo mnoho let, než na půdě Komory došlo
k vytvoření této samostatné Ceny za architekturu –
spolupráce s Obcí architektů se stala neudržitelnou. Soutěž je tak
vytvářena organizací, která ke kultivaci prostředí aktivní činností svých členů
přispívá nejvíce
Domy se silným konceptem
U jedinečné mezinárodní poroty mohl vyhrát pouze
kvalitní dům, v kvalitních souvislostech se silným konceptem – takovýchto
mimořádných realizací se ale v nejužším výběru soutěže sešlo mnoho, takže
vyhrát mohl v podstatě každý. O čem pak vypovídá vítězná realizace?
Panelová výstavba zůstává z řady důvodů jedním z
důležitých témat architektury celého dvacátého století. Bez průmyslového
stavebnictví by obnova světa po zničující válce nebyla myslitelná. V
době, kdy Západ (ten s velkým Z – tedy především euroatlantická
civilizace a kultura) začal hledat nové alternativy, u nás docházelo
k té nejmasivnější výstavbě panelových sídlišť (a až v
posledních letech nacházíme způsoby, jak s tímto odkazem nakládat – m.j. práce M. Kohouta a kol.: Sídliště – jak
dál?). Individuální výstavba v satelitech se v tomto období tzv.
hromadné výstavbě svým pojetím vzdálila nejdál a řízená exploatace
krajiny dosahuje nevídaných rozměrů. Rozumné používání šetrných
technologií a postupů se tak stává něčím
víc než hledáním tzv. zlaté střední cesty – jde o alternativu, o hledání
a nalézání nové perspektivy.
Předefinování prostoru
Slabou stránkou vítězného projektu Petra
Stolína a Aleny Mičekové může
být, že se jedná o drobný rodinný dům, navíc stavěný svépomocí. Ale
„věcí, o niž běží“, je změna v posuzování hodnot architektury
u obyčejných uživatelů, stavebníků – v „normální“ / obyčejné,
nevýjimečné vesnici nebo městě tak, jak ho známe
z každodenního života
Vítězný projekt se snaží poukázat, že architektura nemusí
být vždy o individuálně náročných materiálech a konstrukcích – že
architektura, tato „poezie prostoru“, je
především o zodpovědném generování prostoru v určitých, přesně
specifikovaných sociálních podmínkách. Manželé Jiří a Jana Ševčíkovi
přelom vstupu naší společnosti do devadesátých let definovali jako dobu, kdy
mj. docházelo k radikálnímu přehodnocování zásadních prostorových
souvislosti. Byli to právě architekti, kterým se hledání nových cest svou prací
dařilo (Šrámková, Přikryl, Pleskot).
Hledání nových hodnot
Výzvy, před kterými stojíme nyní, jsou však mnohými chápány
jako podstatnější a zásadnější, než byly ty na počátku devadesátých let
(srov. Cílek: Tři svíce pro budoucnost, Něco se muselo stát?) – nečeká nás
žádná katastrofa/apokalypsa, ale nebude to ani žádná cesta na Havaj. Proč?
Žijeme v době „žní masové spotřební společnosti “ a žně jsou
vždycky časově omezené. Neměli by to být opět právě architekti, kteří se důsledně
budou o takovéto nové „formátování“ snažit?, Nepůjde o nic menšího
než o „převedení a předvedení“ nových hodnot do architektury“ – tak
jak to architekti učinili pro industriální věk? Proto jsme
si kladli otázku: Patří tento dům k těm, kteří se o něco takového
pokouší?
Jak dům působí? Jednoduše, trochu provizorně, tak trochu
obyčejně. Takto definované hodnocení však bývá známkou té nejvyšší kvality. Té
v uvozovkách „samozřejmé“ kvality, která nás upomíná na hodnoty, které
všichni „tak nějak známe“, ale jsme stále od koncentrování na ně systematicky
odváděni. Oceníme pak další smyslové kvality – lehkost finální transparentní
stěny i proměny smyslových kvalit materiálů a světla během dne,
během roku – jsme pak nuceni soustředit se ne na to, co známe, že by mělo být
kvalitní, ale takovouto kvalitou být překvapováni.
Sociální utopie a konec „spotřebních žní“
V čem je hodnota realizace? V tom, že důsledně
provedený experiment je pevně zakotvený v sociální analýze. I proto
může být signálem především pro ty, kteří se k moderní architektuře zatím
nedostali a vnímají ji jako drahý doplněk. Tento oceněný projekt nás může
přesvědčit, kde máme nacházet vlastní těžiště kvalitní architektury, i
o tom, že zpracování „sociálních utopií“ je pro otevírání nových horizontů
nezbytné. Soutěž by nám asi především měla říkat, že investovat do kvalitní
architektury, urbanismu a společné péče o kvalitní vystavěné
prostředí se vyplácí. Že je možné odpovídat na stále složitější sociální témata
a stavebně technologická řešení „nekomplikovaně, prostěji, levněji“ – proto, že to jde a bude to stále více odpovídat
hodnotám doby, která po výše zmíněné době „spotřebních žní“ přichází. Jistě by bylo dobré, aby se kvalitní
architektura a výstavy o ní dostaly do všech sociálních skupin.
Jaké stavby bychom si přáli ocenit příště nebo za pět let?
Novou Národní knihovnu, novou filharmonickou síň v Praze, v Brně?
Novou knihovnu v Ostravě? Nebo spíš množství obdobně kvalitních
nápaditých staveb v obcích?
13.12.2016
Ondřej Beneš, Oldřich Ševčík
více o analýze současného stavu architektury např. zde:
http://ondrejbenes.blogspot.cz/2016/04/skripta-metody-zkoumani.html
ps.
A doplnění pod čárou - čím to, že se při navazování kontinuity po obdobích nestability (na konci Sorely, v devadesátých letech, nyní) vždy navracíme k meziválečnému funkcionalistickému odkazu (Expo 58 - Brusel a další, pavilon v Seville a další, dnes třeba právě Zen houses). Návrat je vždy formální, ale obsah - sociální étos tohoto snažení se nám stále nedaří......
13.12.2016
Ondřej Beneš, Oldřich Ševčík
více o analýze současného stavu architektury např. zde:
http://ondrejbenes.blogspot.cz/2016/04/skripta-metody-zkoumani.html
ps.
A doplnění pod čárou - čím to, že se při navazování kontinuity po obdobích nestability (na konci Sorely, v devadesátých letech, nyní) vždy navracíme k meziválečnému funkcionalistickému odkazu (Expo 58 - Brusel a další, pavilon v Seville a další, dnes třeba právě Zen houses). Návrat je vždy formální, ale obsah - sociální étos tohoto snažení se nám stále nedaří......
Žádné komentáře:
Okomentovat