Úvodní
příruční poznámky k věčnému tématu: Architektura a umění
Ondřej Beneš-Oldřich Ševčík
(text pro Bulletin ČKA)
Umění a umělecké dílo bylo vždy nedílnou součástí
architektury. Té tzv. vysoké, kterou nyní vnímáme jako záznam vzepjetí
významných etap historie, tak i tzv. lidové, kde i v chalupách a na
návsích docházelo k přirozenému doplňování uměleckými díly – zde většinou
v souladu s místním religiózním cítěním. I prostý vesničan si do
svého zorného úhlu umísťoval symboly a předměty, které byly součástí jeho
způsobu vnímání a porozumění světu. Architektura a umění velkých stylů
minulosti (od antiky přes středověk, renesanci ad.) v sobě nesly aspiraci,
řečeno dnešním jazykem moderny, vytvářet komplexní prostor, prostředí smysluplné
lidské existence.
Praktikující architekt a především významný teoretik
architektury Dalibor Veselý ve své publikaci „Architektura ve věku rozdělené
reprezentace“1) obsáhle ( pojednává o způsobu jak, v jakém prostředí
docházelo k realizaci těch nejhodnotnějších děl minulosti. Jednou ze
stěžejních epoch, na které se při hodnocení komplexnosti dnešního vystavěného
prostředí odkazuje, a která je mu pro současnost prubířským kamenem, je i na
našem území mimořádně kvalitní epocha baroka.
Odhlédneme-li od architektury „meziválečné doby“ v
uplynulém XX. století, pokud jde o moderní dobu, velmi rádi odkazujeme k šedesátým letům. A právem: Spolupráce
architektů s výtvarníky, s uměleckými řemesly tehdy přerostla
v signum doby („zlatých šedesátých let“) a i v mezinárodním kontextu
respektované specifikum české a slovenské architektury uvedeného desítiletí.
Dogmatická ideovost, zdobnictví, „pomníkový mor“ patřily přes noc minulosti.
Krátký čas bolestného i radostného hledání, opora v ověřeném a experimentování
s oporou v kvalitě uměleckých řemesel, byl spojen s invenčním
hledáním návratu k podstatě umění.
Souběh aspirací architektů a umělců té doby byl
jedinečný fenomén. Rozsah dosažených výsledků zůstává dodnes nedoceněn.2)
Provázanost architektury s interiérem („když interiér dnes změníte, je po
architektuře“) byla pro práci architektů příznačná, nicméně s odstupem
času nelze obejít otázku: Nepotlačila ona jedinečná a právem obdivovaná
všepronikající výtvarnost podstatu architektury - uchopení prostoru a nezůstávala
proto česká architektura v tomto rozměru dlužna ve srovnání s vývojem
architektury v evropském kontextu té doby?
Projekty staveb
z konce „zlatých šedesátých let“ se realizovaly ve změněném klimatu přerůstajícím do „bezčasí normalizace“
s řadou oklik, zjednodušení. Přes omezení a zákazy v sedmdesátých a
osmdesátých létech. Mimořádné, a dnes i
záviděníhodné, je například v té době zapojení uměleckých děl při
koncipování pražského metra. Velkorysé mozaiky na „pouhých“ ventilačních
objektech tunelu na Letné se staly ojedinělou příležitostí pro jedinečný,
nadčasový umělecký výboj malíře a výtvarníka Zdeňka Sýkory.
Pavel Karous ve vyhledávané publikaci Vetřelci
a volavky (nejtypičtější podoby výtvarného umění 80. let charakterizuje
jako pukající vejce nebo vodní ptactvo) charakterizuje umění osmdesátých let jako „unavenou modernu“ , kdy se vyprazdňuje jak forma, tak
obsah. Nicméně i tehdy dochází
k významným realizacím, spoluutvářejícím horizont doby.
V nedávno
zbouraném hotelu Praha se naplňovalo „velkoryse masivně co do rozměru stavby a
přitom krotce, >unaveně a umírněně<
v parametru výtvarného umění “ nejkomplexnější vyjádření propojení
architektury s výtvarnými díly – do exteriéru i interiéru zlikvidovaného
obrovitého objektu všemocného klienta - stranické vrchnosti - byla vepsána
„unavená moderna“ jedinečným způsobem. Stavby jsou „svědectvím i kritikou
doby“: Náhodné i vynucené „potýkání a stýkání“ umělců s politickou mocí
vedlo k tomu, že s „výsledky“ v sedmdesátých a osmdesátých
létech nakonec nebyli spokojeni ani architekti a umělci, ani všemocná politická
vrchnost. Jen jedno je ještě horší - když další generace nevytvoří „klíč“ k
přečtení staveb a omezí se na jejich zbourání.
Je možné dnes stanovit nějaké obecné zásady při
navrhování a hodnocení uměleckého díla, které je součástí architektury, nebo
veřejného prostoru? Nepochybně ano (samozřejmě nikoli v podobě
instruktážního návodu), ty psané i nepsané existují vždy a záleží jen na tom,
jak se k nim vztahujeme.
Mimo již zmíněné nadčasové dílo Dalibora Veselého je
nalezneme pro vývoj české architektury po roce 1989 i pro aktuálně žitou
současnost v posledních hodnotících publikacích: „Současná česká
architektura a její témata“ 3), dále
„Městský veřejný prostor“4) Petra
Kratochvíla a „Prostor a místo. Architektonická tvorba na území české republiky
1989 – 2014“ 5) Jany Tiché, nebo v nedávno vydané publikaci „Metody
zkoumání a interpretace architektury“ 6).
„Čas
oponou trhnul“, změnila se sociologie společnosti, ekonomické, stavebně
technologické podmínky, způsob financování, proměnil se i klient, horizont doby
je charakterizován souslovím „krize modernity,“ je popisován v pojmech
postmoderna, pozdní moderna, globalizace atd. Těžiště vztahu „architektury a
umění“ je také jinde než tomu bylo v letech šedesátých, sedmdesátých, nebo
osmdesátých.
Umělecké
dílo v architektuře, ve veřejném prostoru, „městský interiér“ atd. to jsou
jen malé významné segmenty mnohem závažnějšího tématu. Stavba byla vždy
uměleckým dílem ve veřejném prostoru – takže to samozřejmě není novum, nicméně
v soudobé architektuře se v důsledku možností, které otevírají nové
materiály, stavebně - technologie, jde o vyrovnávání vztahu techniky a kultury-
a právě toto téma , kulturněcivilizační téma, k nám promlouvá
z nejvýznamnějších staveb evropských a světových metropolí. Vyrůstají
takové stavby, realizace i u nás?
Od
vstupu do „otevřené společnosti“ a svobody v devadesátých letech postupně
sčítáme využité i promarněné příležitosti – co chybí? Něco velice zásadního:
„Málo říkáme, co je dobré a co špatné a proč", sklouzáváme do rázných
prohlášení, nevedeme d i a l o g y – a co je důležitější než takzvaný „názor“,
jeho prohovoření, tedy tématizace, interpretace. Už jenom těch několik
artefaktů, soch a staveb, které provází tuto úvahu, k tomu poskytuje
dostatek podnětů.
A
konec konců máme, my architekti, velký ostudný handycap: již nemalý čas nám
chybí příslušné oborové, profesní periodikum, přes které můžeme mezioborově,
architekti s umělci, s designéry a s veřejností komunikovat.
Poznámky
1.Dalibor Veselý: Architektura ve věku rozdělené
reprezentace. Problém tvořivosti. Problém tvořivosti ve stínu produkce. Praha,
Academia 2008
2.Oldřich Ševčík, Ondřej Beneš: Architektura 60. let. „Zlatá šedesátá
léta“ v české architektuře 20. století. Praha, Grada 2009
3.
Petr Kratochvíl: Současná česká architektura a její témata. Praha-Litomyšl,
Paseka 2011
4.
Petr Kratochvíl: Městský veřejný prostor. Praha, Zlatý řez 2015
5. Jana Tichá: Prostor a místo. Architektonická tvorba na území české republiky 1989 – 2014. Praha, Zlatý řez 2015
5. Jana Tichá: Prostor a místo. Architektonická tvorba na území české republiky 1989 – 2014. Praha, Zlatý řez 2015
6. Ondřej Beneš: Metody zkoumání a interpretace architektury, Praha,
ČVUT 2016
Obrazový doprovod
1. Zdeněk Sýkora, objekty v Litvínově,
1977.
Mnoho invenčně i umělecko-řemeslně jedinečných
realizací spojených s šedesátými lety ve veřejném prostoru je stále
ohroženo. Velkolepou křišťálovou stélu u „DBK“/metro Budějovická, nebo jedinečnou
skleněnou plastiku z vestibulu metra na stanici Národní třída ve
zdeúředním jazyce: „nelze dohledat“. Mezi stále ohrožené řadíme řešení chodníku
i nástěnnou mozaiku z roku 1977 ve Studentské ulici v Litvínově od tvůrce
evropského významu Zdeňka Sýkory.
2. Frank.Owen Gehry a Vlado Milunič:
Tančící dům, Praha, 1992 – 1996.
Silně skulpturální až figurativní uchopení
objektu porušuje konvence a pravidla (nerespektuje výškovou a uliční čáru)
a vše podřizuje cílenému vypointování nároží,
ve kterém graduje Rašínovo nábřeží.
3. Ondřej Císler: tři kašny na Náměstí
republiky v Plzni, 2004-2005.
Heraldické figury
velblouda, chrtice a anděla ze znaku města Plzně architekt proměnil v monumenty
kašen – artefakty na pomezí plastiky a
architektury v centru náměstí.
4. Sporadical: Památník obětem
komunismu, Liberec, 2006.
Uprostřed dlážděné cesty vztyčené velké oboustranné zrcadlo vybízí (i
nápisem v patě objektu: „Sám v sobě hledej, zda svobodu bráníš, ctíš
nebo omezuješ.“), aby se chodec sám sobě podíval do očí. Památník tím
nejelementárnějším evokuje potřebu hluboké sebereflexe.
5. Ladislav Kuba-Tomáš Pilař: Památník
obětem železné opony, Mikulov, 2014.
Volně stojící objekt
složený z 53 vertikál – stél (do jejich povrchu je vyřezáno jméno a rok úmrtí
oběti), které symbolizují počet obětí Železné opony
v období 1948 – 1989 v tomto úseku hranice s Rakouskem..
Vertikální kompozice památníku se výrazně uplatňuje v této ploché, jen
mírně zvlněné krajině.
6. J. Pleskot: Svět techniky, postindustriální
oblast Dolní-Vítkovice, 2009- 2014. „Revitalizace a konverze“ areálu Dolních Vítkovic je realizována s „konzervativní
pietou i radikální dostavbou“ se záměrem otevřít industriální prostředí
pro nové aktivity (volnočasové, kulturní, vzdělávací atd.).
Ve svých cílech i co do rozsahu a kvality v provedení
projekt celoevropského významu.
7. Jaroslav Róna: Jezdecká socha Jošta
Lucemburského. Brno, Moravské náměstí,2015.
Jak význam osobnosti moravského markraběte Jošta Lucemburského, tak
půdorys Moravského náměstí i průčelí
paláce Místodržitelství (vše v jedinečné citlivé rekonstrukci z dílny
Petra Hrůši) si podle Jaroslava Róny říkaly na prahu XXI. století o překvapivý návrat k typologii monumentu jezdecké
sochy (v: 8m! ) - Jošta Lucemburského/Odvahy. Její nekonvenční ztvárnění vyvolalo rozdílnou recepci odbornou obcí (věcné
námitky historiků, estetiků a d.) a
veřejnosti (ta osvědčila brněnský smysl pro humor a nadsázku).
Socha měla být umístěna do jiného města a měla i jiný název. Pozice v Brně je tak trochu z nouze cnost.V žádném případě nemůžeme mluvit o poctě Joštovi.
Socha měla být umístěna do jiného města a měla i jiný název. Pozice v Brně je tak trochu z nouze cnost.V žádném případě nemůžeme mluvit o poctě Joštovi.
8. David Černý: Franz Kafka, Malé
náměstí u komplexu Quadrio, Praha 2014.
Jak
se s výtvarným dílem ve veřejném prostoru dokáže vypořádat development? Kinetická hlava Franze Kafky, toto dílo dnes možná splňuje
vše, co od výtvarného díla ve veřejném prostoru požaduje právě developer– je více
než velkorysé velikostí (v: 11m) i invenčním neočekávaným proměnlivým provedením
(z 42 segmentů) a gravituje k sobě
pozornost každého, kdo vstoupí do malého polouzavřeného prostoru piazzety.
Developerský pohled je tu uveden trochu pejorativně. Náměstíčku před vstupem do Škodova paláce vévodí několik ventilačních šachet (umístěných na okraji pozemku developera). Socha Kafky je pak umístěna výhodně na středu tohoto pozemku, její umístění nebylo provázeno dotaženou úvahou, kde je těžiště celého tohoto veřejného prostoru vymezeného okolními domy.
Developerský pohled je tu uveden trochu pejorativně. Náměstíčku před vstupem do Škodova paláce vévodí několik ventilačních šachet (umístěných na okraji pozemku developera). Socha Kafky je pak umístěna výhodně na středu tohoto pozemku, její umístění nebylo provázeno dotaženou úvahou, kde je těžiště celého tohoto veřejného prostoru vymezeného okolními domy.
9. Soubor soch na Klárově a na náměstí
Jana Palacha.
Zatímco na Klárově se improvizovaně
vytvořil soubor tématicky propojených, spíše konzervativně pojatých soch
(poslední instalace 17.6.2014, pomník
československým válečným letcům ve druhé světové válce, Colin
Spofforth, Okřídlený lev),
tak na protilehlém břehu došlo na náměstí Jana Palacha
k uctění jeho památky instalací
artefaktů na pomezí plastiky a stavby: Domu
syna a Domu matky (John Hejduk; realizace 1980-1991,instalace 16.1. 2016).
Porovnejme s tím reprezentativní sochy a objekty tvořené tandemem TGM-JP na Hradě. Nebo soutěžní návrh na sokl a pozici sochy TGM - realizované řešení na Hradčanském náměstí vzniklo přes velké výhrady odborné veřejnosti.
Porovnejme s tím reprezentativní sochy a objekty tvořené tandemem TGM-JP na Hradě. Nebo soutěžní návrh na sokl a pozici sochy TGM - realizované řešení na Hradčanském náměstí vzniklo přes velké výhrady odborné veřejnosti.
10. Projektil architekti: Národní
technická knihovna, Praha, 2006- 2009.
V atriu uzavřeného kubusu se
zaoblenými hranami se interér proměnil přes graffiti na parapetech jednotlivých
pater a schodišťových rampách od Dana Perjovschiho ve velkoprostorový „skicář“.
Nástěnné kresby a kresbičky, fyzikální a technické údaje, navigační pokyny pro
uživatele knihovny spoluúčinkují s proměnou barevnosti podlah, otevřeností a
prostupností objektu. Spolupráce s architektů s umělci vykazuje
promyšlenost i hravost, sofistikovaná řešení i jednoduchost. Výsledek je hodnocován
jako „nová monumentalita“.
Žádné komentáře:
Okomentovat