Ondřej
Beneš
Sounáležitost
teorie a praxe u Josefa Pleskota
„Architektura je oblastí, v níž se
zřetelně vyjevují základní dilemata doby,
a proto provokuje k otázkám přesahujícím k sebereflexi
člověka a jeho dnešního údělu.“
„Architekt nemůže proměnit náš svět
v ráj,
ale je dobré, když
alespoň odpovědně zvažuje, na čem se podílí.“
Petr
Kratochvíl (1)
Současná česká architektura je velice rozrůzněná, jsou
v ní zastoupeny řady směrů. O to více v ní vyniká tvorba těch
architektů, za nimiž je dobře rozpoznatelná „stopa“ jasně vyprofilovaného
vývoje. Mezi tyto architekty nepochybně patří i Josef Pleskot. Jeho
architektura nachází uznání jak v odborných časopisech, na prestižních
přehlídkách, tak na neméně významném poli posuzování „laickou“ veřejností. Nejde
jen o Pleskotovy projekty a úpravy Dolních Vítkovic, poutající nyní značnou
pozornost neomezující se pouze na regionální hranice. Tato práce získává uznání
a ocenění i z pohledu podobných velkorysých konverzí, které patří
k významným trendům současné evropské architektury.
V případě
architekta Pleskota chceme upozornit na to, že jde jednak o projekty
mimořádného významu a záměru (jako je banka ČSOB v Praze), ale neméně důležitou
linii v jeho tvorbě tvoří invenční a pečlivé propojování, vrstvení, spojené
s dlouhotrvající promyšlenou prací, dlouhodobým realizováním urbanistické
ideje (jako například v Litomyšli). Jestliže „Vítkovice“ mají a budou mít
místo ve velkých konverzích průmyslových staveb, Litomyšl má již dnes své pevné
místo z hlediska do architektury a urbanistického plánu petrifikovaných
hodnot, které vedou k posílení neklidné občanské společnosti.
Josef
Pleskot počíná svou architektonickou dráhu v roce 1979, v době, kdy se ve světě
prosazuje postmoderna. Je členem skupiny Středotlací (mimo jiné spolu s
Přikrylem, Brixem, Rothbauerovou). Po ukončení studia působil několik let na
Fakultě architektury ČVUT v Praze – na Katedře teorie a vývoje
architektury v týmu okolo Jiřího Ševčíka, jehož význam je ve zpětném pohledu na
scéně české architektonické teorie stále více oceňován (tehdy naprosto
výjimečná socio-architektonická analýza Vinohrad). Na tuto teoretickou práci
navazuje životní dráha, ve které dominuje architektonická tvorba. Nadále pouze
v ní architekt realizuje své aspirace. Josef Pleskot ale patří mezi ty
architekty, kteří se nenechali zahltit aktuálními potřebami, útlakem reality,
převahou praxe – tedy nároky, kterými je „kolonizována“ práce každého
architekta. Vždy dokázal vyvažovat pečlivým promýšlením, kam
v architektuře konkrétní realizace směřuje. Chtěli bychom to doložit
citací, v níž se ukazuje význam, který Pleskot přikládá vztahu mezi
přítomností a minulostí, kontextu, respektu k žité tradici. Jak dokáže
promýšlet a uvádět tato témata do vzájemných souvislostí:
„Od Otto
Wagnera po Coop Himelblau… aneb ničím nepřerušený tok kulturních tradic, kdy
následující vždy vyplývá z předcházejícího a kdy přirozený vývoj není
přerušován skoky způsobenými náhlými změnami ve společnosti uskutečňovanými
násilím revolucí. Harmonický vývoj založený na otevřeném řešení problémů je
pilířem nepatetického soustředění společnosti s pamětí kontextu. Situace
vídeňské architektury je pro mne příhodnou ilustrací odrazu kontextuálně
existující společnosti a příkladem onoho tichého soustředění. Naproti situace u
nás je poznamenána roztěkanou neukázněností, která již řadu let rezonuje na
podněty nejrůznějších usnesení, směrnic a nařízení v kontrastu
s ambiciózními úlety jednotlivců. Držet se za této situace kontextu
představuje značné intelektuální úsilí. Znamená to uměle a vší silou si
udržovat neovlivněný ryzí vztah k minulosti i současnosti, naučit se
pokoře a zbavit se ušlápnutosti. Kontext či kontextualismus pro mne není styl
ani chvilková nálada. Je spíše jedním z atributů, ze kterých lze vždy
těžit ku společenskému prospěchu. Je klimatem, které umožňuje přirozený růst, a
myšlením, které drží skvělý průměr i podporuje špičky, stává se základnou pro
nejodvážnější starty, které jsou úspěšné, neboť prodělávaly dlouholetou
dokonalou průpravu.“ (2)
Fyzický prožitek je pro něj ale
vždycky zásadní a nedá se nahradit. Předběžně lze charakterizovat Pleskotovu
tvorbu jako gestickou, materiální, s hledáním jednoduchého, pravdivého
smyslu a řádu. Je přitom zřejmé, že k jednoduchým výsledným řešením
dospívá náročným zpracováním množství témat – co je složité, komplikované,
dokáže převést do srozumitelného gesta, výrazu. Možnosti otevřené postmodernou
jsou v jeho tvorbě využívány k návratu – k velice pečlivě
vybíraným konceptům, kterým autor dává moderní náboj. Jde o přetavení
postmoderní zkušenosti znovuobjevenou vizí moderny. Realizace jsou střízlivé,
věcné, ale je v nich zachována vysoká míra empatie.
Z počátků
jeho tvorby jmenujme alespoň realizaci rodinného domu v Písku (1988) a
Střední odborné učiliště stavebních strojů Zličín v Benešově (3)(1989)
– obojí s jemnou postmoderní hravostí i nadsázkou.
V devadesátých
letech jsme se stali svědky otevření se světu, svobodě. Ale v architektuře se
často odehrávalo projektování „přes kopírák“. Devadesátá léta se tak stávala
nechtěně v řadě realizací „promarněnou příležitostí“. Bylo tomu tak proto,
že svoboda není nikdy jen svobodou od něčeho, co nechceme, co nás omezuje,
svoboda je i odvahou dát otevřeným
možnostem nový obsah – a to je ten nejtěžší úkol. A právě v této
nepřehledné době v díle architekta Pleskota následuje jedna důležitá realizace, nebo projekt, za druhým:
Soutěž na obchodní dům Senquer v Litomyšli (1993), Megafyt ve Vraném nad
Vltavou (1993), Radnice v Benešově (1995), Lví dvůr na Pražském hradě
(realizace 1995), Vila ve Vraném nad Vltavou (1995). Je zjevné, že i pro
architekta Pleskota jde o zlomové období. Reaguje nejen výše uvedenými projekty
a realizacemi, které jsou klíčové pro tuto celou etapu a které ji přesahují,
ale reaguje i kladením naléhavých otázek po cestách a možnostech dalšího vývoje
modernismu. Pokud máme nedostatek teorie a k tomu výrazný společenský zlom
jako na počátku devadesátých let, dokázali být právě tvůrčí architekti tím
orientačním bodem pro nastupující generaci, pomocí něhož je možno porozumět
skutečnosti.
Tady se
jeho myšlenky znovu setkávají se zdrojem teoretického myšlení, které
představují manželé Ševčíkovi. Ti si tyto otázky kladli se stejnou naléhavostí.
Popisují situaci architektury tohoto období přelomu osmdesátých a devadesátých let,
problém nástupu české společnosti do „otevřenosti“: „Kde v období přechodu
najít správné obrazy, jejichž prostřednictvím bychom mohli situaci analyzovat,
jinými slovy, jak a kterými obrazy ‚naformátovat‘ situaci, abychom do ní mohli
napsat svůj záznam.“(4) Mluvíme tu
o době konce socialismu, kdy se „mění nejen politická, sociální a ekonomická,
ale také prostorová struktura celého prostředí.“(5)
V devadesátých
letech se otevírají nová témata pro směřování architektury, pro
reinterpretaci moderny a hledání nových východisek. Pro architekta Pleskota,
stejně jako pro další řadu významných osobností (filozof Habermas, sociolog
Beck, teoretik architektury Moravánsky) moderna neskončila. Pro Josefa Pleskota
je důležité především hledání čili to, jaké musí být vize, motivy, které
nahradí modernistický utopický úběžník, kam napřít občas provokativní a
ostrohrannou modernistickou energii. Dle Pleskota by tuto funkci mohly splnit
mimo jiné otázky a vztah k prostředí, kontextualita. Přes vnitřní potřebu vize
si je ale vědom nezbytnosti svého vlastního kritického odstupu od ní.
Po radnici v
Benešově Pleskot daleko více rozvíjí modernismus (narážky a hrátky přítomné ve
vile ve Vraném – pozitivní spárování betonové zdi, nebo v rekonstrukci
Lvího dvora – miesovská klec na dekorativním soklu, nahrazují otázky
„modulací“, mající strukturu domu již pevně uchopenou ve své základní osnově)
tím, že na něj nechává „působit síly z okolí“ (jako příklad soutěž na
Centrálu Elektromontážních závodů v Praze 10). Hledá adekvátní vztah mezi
„umělým“ a „přírodním“ – hledá způsob, jak onu základní osnovu „adaptovat“ na
místo.
Postmoderna
přinesla a otevřela extrémně široký výrazový slovník – avšak pro Josefa
Pleskota je cesta navrhování cestou výběru a redukce. Nebrání se „nedokonalosti
formy“, „neortodoxní kontextuálnosti“, „nedotaženosti“. Prioritu mají otázky
prostoru před detailem, který ho vlastně „moc nezajímá“. Dává si však pečlivý
pozor a takto vzniklé škály konfliktů pořádá a krotí. Pleskot ví, že dokonalá
formální vyváženost není zárukou „… dobrého, klidného prostředí“, cesta
k němu často bývá opačná – důležitý je pro něj určitý „intenzivní pocit“,
který je jedním z jeho vnitřních hodnotících kritérií kvality.
Architekt Josef Pleskot se ve své práci odkazuje na
Heideggerův, pro architekturu a architekty klíčový, pojem „součtveří“.(6) Ke vztahům „božského“ a „lidského“, „nebe“ a „země“. Josef Pleskot k tomu
uvádí: „Myslím, že je možné pracovat na díle pozemském tak, aby mělo jistý
přesah. Když si pro sebe snažím definovat architekturu, hledám ji někde mezi
poezií a geometrií, tím možná myslím mezi lidským a – pokud raději neřeknu
přímo božským – nadlidským. Geometrie není z oboru lidských vymyšleností, to je
jen objev řádu a jeho definice. Poezie ano, to je typicky lidský produkt. Takže
mezi lidským a nadlidským a taky možná mezi uchopitelným a neuchopitelným. Já
hledám architekturu někde mezi.“(7) Tyto
Pleskotovy věty mají doslova charakter architektova vyznání – jeho
architektonické konfese. Jeho jazyk je poetický – vrací se k dávným
zážitkům a zkušenostem.
Analýzou
pro práci Josefa Pleskota typického sociálního étosu dokážeme pak i daleko
lépe porozumět, jak chápe Heideggerův pojmem „božské“. Ten spolu s oproštěností
od „nepotřebného“ je v jeho tvorbě čím dál tím více patrný. Dokonce bychom
mohli tvrdit, že tento étos můžeme chápat i jako subjektivně pojatou,
pozitivní, sociální utopii. Může to být zároveň i ten postoj, kterým se snaží
do současného stavu společnosti, kterou chápe jako „… silně polarizovanou,
silně sobeckou, silně agresivní, silně nevšímavou“,(8) vnést pozitivní náboj. Otevřená občanská společnost překonáním totality nabízí
individuální svobody a seberealizaci. Zároveň ale platí – občanská společnost
bude takovou, jakou ji lidé udělají. Svobodu lze naplnit i „zmarnit“.
V
architektuře se takto chápaná práce projevuje především „starostí“, „ohledem“ a
„péčí“ o veřejný prostor. V každé ze svých realizací se dotýká jiného aspektu
jeho utváření. Vine se jeho tvorbou jako červená nit. Jinak mluví o potřebě
„dotýkat se“ na úzké stezce v Jelením příkopu pod Pražským hradem, jinak jsou
koncipovány komunikační cesty „blokem do dvora“ u budovy Metrostavu v Libni a
jinak je akcentována a vtažena historická stopa cesty údolím do „veřejného
prostoru“, páteře a společenské osy v realizaci banky ČSOB v Radlicích. Tento
důsledný postoj se stává jednou z jeho priorit. Chápe ho jako opozici proti
konzumní společnosti, která „… nesměřuje k pospolitosti, ale k sobeckosti,
která se neprojevuje svobodou, ale agresivitou“.(9) Architektura Josefa Pleskota tak nemá žádný uzavřený výrazový slovník, ale vždy
„… reaguje na mnoho různých podnětů. Vědomě usiluji o interpretaci problémů
místa a vztahu k místu a pracuji vždy různým způsobem a vždy individuálně.“(10) Celá jeho tvorba dosvědčuje, že žádné téma není čistě formálním úkolem, ale je
vždy řešením konkrétního sociálního problému. Kompromis pak pro něj není
negativum, je to schopnost rozvíjet to, co je různým stranám společné.
Důležité
jsou pro Pleskota také i další aspekty Heideggerova „součtveří“, jako je
„ukotvení“, což může být v našich podmínkách i opření se o nejlepší tradice
české moderny (její sociální aspekty) a zejména pak lepší pochopení aktuálního
stavu společnosti.
Fenomenologicky
chápané „místo“ je pro Josefa Pleskota stále zásadní úkol. Vnímání kontextu
„místa“ je v jeho tvorbě ale trvale složitější – nechápe ho pouze
prostřednictvím vizuální podobnosti. Architekt Pleskot toto téma
charakterizuje: „Kontext jako soubor všech textů znamená ctít věci, které na
tomto místě ani nemusí být viděny pouhým okem. Proto opravdu radši mluvím o
čtení a skládání textů, porozumění jednotlivým odkazům místa, a ty odkazy mohou
být i velmi vzdálené. Třeba i desítky a stovky kilometrů.“(11)
Jakým
způsobem tedy Josef Pleskot odpovídá na současný stav architektury? Současné
drama na scéně světa architektury se odehrává mezi dvěma póly a proniká do obsahu používaných přihrádek
-ismů (postmodernismus, neo- a dekonstruktivismus, eko- a technoismus, neo-
a metaracionalismus atd.) a možná současně probíhá v současném hektickém
dění i 100 + 1 malá renesance architektury, v nichž se nové nároky společnosti vztahují
k podstatě architektury.(12) Jeden pól v údajném „chaosu“ současné architektury se inspiruje možnostmi
CAD v rozměru, který se stále větší intenzitou směřuje ke světu
neeukleidovské geometrie či k experimentování s organickými tvary (mimo jiné
tzv. bublinová architektura, technofuturismus), předvádí až technologická show,
tyká si s virtuální architekturou, tedy pól, který nám může reprezentovat F. Gehry, Asymptote, NOX. Druhý významový pól mohou reprezentovat Herzog a De Meuron, Foster (viz Hearst
Headquarters), Renzo Piano (viz nová
budova New York Times). Otázka však zní: Čím může a čím má být budova ve věku již nastupující informační
společnosti, o co architektura může a
má usilovat? Pro
charakteristiku práce Josefa Pleskota bychom raději odkázali na citát Jacquesa Herzoga a Pierra de Meurona:
„Budova dokáže zdůraznit moment
skutečného setkávání. Tak tomu bylo vždy a dnes, ve světě, který je
ovládán digitálními informačními technologiemi, se to stává ještě zásadnějším.
Je to vlastně jediný opravdový klad, který zůstal architektuře.“
Mezi
základní atributy Pleskotovy práce a jeho silného rukopisu můžeme
zařadit (1) čisté geometrické tvarosloví, obnovu (2) majestátnosti
prostoru, sázku na (3) dokonalost proporcí a pečlivé vylaďování (4) vztahu
materiálu a světla, mnohonásobně různými způsoby (5) uchopování a rozvíjení
témat ekologie. Čili architekt rozvíjí svou tvorbou témata, která budou
vyžadovat stále větší respekt. Pleskot architekturou nerozptyluje. Pohybujeme
se sice ve společnosti masové spotřeby, kdy nastupuje fast-foodový přístup
k životu („fast food, fast live, fast architecture“) – architekt má ale
vždy vědět, na čem se podílí. Architekt Pleskot se od takto chápané
odpovědnosti ve své práci nikdy neodchýlil, jeho práce není žádný
Entertainment, jeho architektura je vážná záležitost, výše uvedenými
pěti aspiracemi se vztahuje k podstatě architektury, jeho rukopis
je vždy přísný, strohý – i když bychom mohli místo Šváchou diagnostikované přísnosti
jako exkluzivity raději použít Masákem upřednostněného překladu austerity,
to jest střízlivost. „Střízlivost, jistá vlídnost“ jsou nepřehlédnutelné
hodnoty vlastní jeho tvorbě. Důležitá je pro něj „spolupráce principů a aspirací“, které budovy konstituují, stejně jako
rozsah zjevné i skryté inovativnosti.
Jeho tvorba
se stala a zůstává jedinečným naplněním obsahu teze: Architektonické úkoly
dneška se rodí na rozhraní vyspělých technologií, humanitních disciplin a
respektují kontext. V tomto úběžníku, v tomto střetávání se, se rodí
způsoby realizace nejvlastnějšího poslání architekta, jímž je „obec a její
trvalost“ (Karel Kosík).
(1) Petr Kratochvíl: Současná česká architektura a
její témata.
Praha-Litomyšl, Paseka 2011, s. X a Y.
(2) Architektura
ČSR 5/1989, s. 61.
(3) Architektura ČSR 1/1990, s. 44-51.
(3) Architektura ČSR 1/1990, s. 44-51.
(4) J. Ševčíková – J. Ševčík: Texty.
Praha, Tranzit.cz 2010, s. 182.
(5) Tamtéž.
(6) První zkusmý překlad pojmu „das
Geviert“ byl „čtveřina“. Dnes se častěji používá pojem „součtveří“.
(7) „Josef Pleskot“. In: P.
Kratochvíl: Rozhovory s architekty
01. Praha, Prostor 2004, s. 12.
(8) Tamtéž, s. 10.
(9) Tamtéž, s. 12.
(10) Tamtéž, s. 14.
(11)Tamtéž, s. 13.
(12) Více
viz O. Beneš – O. Ševčík: „Architektura: Devadesátá léta a první desítiletí 21.
století“. In: Architektura & Urbanismus XLV, 2011, č. 3–4,
s. 104–135.
Žádné komentáře:
Okomentovat