Když jsem tu uvedl Hejduka, ještě pro doplnění něco o současném americkém architektonickém diskursu (z habilitační práce).
4. e) Postteorie v současném
americkém architektonickém diskursu
Vedle celé řady dalších
interpretačních přístupů nás tu bude zajímat koncept, který byl počátkem
prvního desetiletí rozpracováván na půdě MoMa v New Yorku a pro který je
charakteristický pojem postteorie.[1] Debata
měla název „Věci v procesu utváření: současná architektura a pragmatická
interpretace“. Na jedné straně Michael
Hays (m.j. autor publikace Architecture Theory since 1968), na
straně druhé Stan Allen. Na jedné
straně směr ontologický, zabývající se hranicemi architektury, hledající její
ukotvení v co nejširším společenském a kulturním rámci, na straně druhé
reprezentant „projektivního“ uvažování.
Jedna z výchozích tezí
této diskuse zněla: široká debata a sentiment nad proběhlými třemi dekádami
znamená, že kulturní produkce již nemůže být
déle chápána spontánně, jako záležitost přirozeného sociálního postupu,
ale musí být čím dál tím více konstruována
uvědomělými teoretickými procedurami.
Interpretační modely jako –
poststrukturalismus, marxismus, fenomenologie, psychoanalýza, stejně jako
nekonformní nebo výstřední přístupy nám poskytují
možnost pro znovupromýšlení architektury v relaci s ostatními
obory a znovuprosazení mimořádného
významu architektury v intelektuálním diskursu uvažování. Stan Allen[2]
ve svém uvažování posunuje relaci vztahu
teorie versus praxe: „Oproti konvenčnímu rozlišení teorie/praxe bude možná
užitečnější rozlišovat mezi praktikami, které jsou primárně hermeneutické, tedy
zaměřené na interpretaci a analýzu reprezentace…a materiálními
praktikami-činnostmi, které proměňují realitu tím, že produkují nové objekty
nebo nové uspořádání materiálu.“
Je to jeden ze způsobů
uvažování, které definujeme jako „projektivní“. Od teorie je vyžadováno daleko
více. Jestliže hermeneutické praktiky
směřují do minulosti, tak materiální
praktiky ovládané logikou materiálu a jeho sil analyzují současnost a směřují
do budoucnosti. „Teorie potřebuje projekt: statický konstrukt, trvalou
šablonu přesvědčení…naproti tomu praktiky předpokládají posun směrem k
performativitě – věnují pozornost důsledkům a vlivům. Ne to, co budova, text
nebo kresba znamená, ale co může udělat; jak ve světě a na svět působí.“[3] Jinými
slovy: pro Stana Allena se „projektivní“ propojuje s konkrétním aktem
projektování, kde je teorie spjata daleko více s dynamickými, neustále se během
projektování a i během realizace ovlivňujícími vztahy a vazbami mezi
materiálním aktem tvoření a průběžnou teoretickou reflexí tohoto činu v mysli
architekta.
Lze ještě pak stále vytvořit
celkovou, komplexní teorii architektury?
Téma takovéhoto směru architektonického uvažování – o výsledcích, selháních a
možnostech úsilí kritiků-teoretiků tvoří „metakritický diskurs“ – vytvářející
celistvou, univerzální teorii architektury. „Architektura v minulosti
čerpala podněty pro svůj metakritický diskurs ze sociálních věd a ze
souvislosti s inženýrstvím nebo z diskursu vizuálního umění a jeho
návaznosti na filozofii a literární kritiku…je možné, že je zapotřebí najít pro
architekturu metakritický diskurs, který by ji uvedl do bližších souvislostí
s interpretačním uměním, tancem, hudbou, hudbou, divadlem,“[4] uvádí Jeffrey Kipnis ve studii „Je odpor marný?“
Je možné sloučit obě pozice?
Přístup Stana Allena a naproti tomu zde uvedený požadavek na „metateorii“
Jeffrey Kipnise? Jeffrey Kipnis je přesvědčen, že to možné je – dle něj je propojení „kritické teorie“ a „projektivní
teorie architektury“ pouze na „první pohled“ hloupé a nepřípadné, naopak možné je – i když je to
oxymorón. Novou architekturu pak Kipnis definuje metaforou: „taková architektura se bude chovat jako
koncertní skladba hraná naživo.“ [5]
Do českého prostředí
uvedenou tematiku – a především její kořeny ve filozofickém myšlení dvacátého
století přivádí Monika Mitášová v předmluvě knihy Oxymorón & pleonasmus.
Poprvé tu sledujeme i kořeny levicového uvažování, které jsou architektonickému
teoretickému diskursu na geopolitickém Západě do značné míry vlastní (o co
všechno nás naše slepá skvrna způsobená brutální totalitní minulostí
připravila).
Ve hře je architektura sama,
teorie, praxe a praktiky architektury, výzkum působení architektury na trhu
architektonických služeb – architektura
v těchto textech znovu objevuje sama sebe – je „na cestě“. Neméně důležité je ovšem pro americké
autory souběžné odkrývání tkaniva, kterým je architektura a projektování a
architektova práce jako taková, mnohonásobně propojena s totalitou světa,
„zatímco jakákoliv teorie, která se zabývá pouze architekturou – která nespojuje
architekturu s širším, sociálním, materiálním polem – je prakticky k ničemu,
tak zároveň jakákoliv teorie, která nevysvětluje konkrétní specifičnost a
poloautonomii kódů a postupů architektury, postrádá hlavní médium sociální
praxe.“ (M. Hays).
V textech Michaela Hayse – klíčového
představitele kritické teorie
„Kritická architektura: Mezi architekturou a formou“[6] – pokračuje
Framptnovo sbližování americké architektonické teorie s evropskou tradicí. V
původně katalogovém textu Marka Wigleyho „Dekostruktivistická architektura“[7] se
dekonstruktivismus rehabilituje, obhajuje. Dekonstruktivistická architektura
„vytahuje na světlo neznámé skryté uvnitř dávného“, jde o architekturu, která „nekontrolovaně
klouže od známého k neznámému… k architektuře, v níž forma posléze deformuje
sebe sama, aby se znovu zjevila…architektura byla odjakživa plná hádanek a
tajemství, které jsou zdrojem její síly a jejího kouzla.“[8]
Pozoruhodná jsou hodnocení
rané ruské avantgardy – její konfliktní formy „rozrušují modernismus zevnitř, rozvracejí jej prostřednictvím jeho
vlastního rodokmenu“[9] a v tom
soudobí dekonstruktivisté vědomě pokračují – architektura se tak má zevnitř
osvobozovat od svazující tradice, odkrývat skrytý potenciál.
Stena Allena, bychom rádi z
jeho kapitoly „Praktiky vs. projekt“[10] citovali:
„Oproti konvenčnímu rozlišení teorie/praxe bude možná užitečnější rozlišovat
mezi praktikami, které jsou primárně hermeneutické, tedy zaměřené na
interpretaci a analýzu reprezentace…a materiálními praktikami-činnostmi, které
proměňují realitu tím, že produkují nové objekty nebo nové uspořádání
materiálů.“[11]
Ty první směřují do minulosti, zatímco materiální praktiky ovládané logikou
materiálu a sil analyzují současnost a směřují do budoucnosti, „teorie
potřebuje projekt: statický konstrukt, trvalou šablonu přesvědčení…naproti tomu
praktiky předpokládají posun směrem k performativitě – věnují pozornost
důsledkům a vlivům. Ne to, co budova, text nebo kresba znamená, ale co může udělat; jak ve světě a na svět
působí.“
Jeffrey Kipnis u nás zůstával dlouho neznámý. Nicméně jeho studie
„Je odpor marný?“[12]je
zásadní úvahou o výsledcích, selháních a možnostech úsilí kritiků-teoretiků
vytvořit „metakritický diskurs“ – celistvou, univerzální teorií architektury:
„Architektura v minulosti čerpala podněty pro svůj metakritický diskurs ze
sociálních věd a ze souvislosti s inženýrstvím nebo z diskursu vizuálního umění
a jeho návaznosti na filozofii a literární kritiku…je možné, že je zapotřebí
najít pro architekturu metakritický diskurs, který by ji uvedl do bližších
souvislostí s interpretačním uměním, tancem, hudbou, divadlem.“[13]
[1]
Prohlášení v dnešní „post-kritické“ a „sebevědomé“ době by se mohlo
duchem blížit k práci Tristana Tzary Dada
Manifesto (1918), ve kterém autor uvedl: „Píšu manifest a nechci
nic, říkám však určité věci, a v principu jsem proti manifestům a jsem
také proti principům“.
[2] In: Mitášová, M.
(ed.): Oxymorón & pleonasmus. Texty kritické a projektivní teorie
architektury. Praha: Zlatý řez ve spolupráci s Vysokou školou
výtvarných umění v Bratislavě, 2011, s. 173-195, „Praktiky vs. projekt“.
[3]
Ibidem, s. 195.
[4]
Ibidem, s. 244.
[5]
Ibidem, s. 243.
[6] Ibidem, s. 243. s. 60–81
[7] Ibidem, s. 87–99
[8] Ibidem, s. 99
[9] Ibidem, s. 92
[10] Ibidem, s.173–195
[11] Ibidem, s.187
[12]
Ibidem, s.240–244
[13]
Ibidem, s.244
Tento komentář byl odstraněn autorem.
OdpovědětVymazat